Litigii de muncă

Medierea conflictelor/litigiilor de munca este prevazuta in Legea Medierii nr 192/2006. Medierea conflictelor de munca presupune un conflict ivit intre angajator si angajat in baza contractului individual de munca. Astfel, in aceasta lege la art. 60^1 alin. e) se dispune posibilitatea medierii „in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca”.

Medierea conflictelor de munca presupune existenta unor raporturi juridice intre un angajat si angajator, raporturi care sunt pe cale sa se nasca, sa se modifice sau sa se stinga, conflictul ivindu-se chiar in aceste momente si privind aspectele conexe contractului individual de munca. In acest caz, conflictele pot avea ca obiect salariul, diurnele, locul de munca, timpii de munca si concediu, conditiile de promovare, conditii de delegare sau detasare, etc. Aceste conflicte pot face obiectul unui proces de mediere, inteles in sensul Legii Medierii.

Medierea conflictelor de munca este posibila si in cazul cand acestea apar intre grupurile de dialog social. Astfel de conflicte apar la negocierea sau re-negocierea contractelor colective privind anumite domenii, ramuri sau sectoare de activitate. Legea Dialogului Social nr. 62/2011 prevede posibilitatea medierii conflictelor colective la Capitolul IV – Medierea si arbitrajul, unde art. 178 alin. (1) dispune ca „in cazul in care conflictul colectiv de munca nu a fost solutionat ca urmare a concilierii organizate de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, respectiv de inspectoratul teritorial de munca, dupa caz, partile pot hotari, prin consens, initierea procedurii de mediere, in conditiile prezentei legi”.

Observam, asadar, ca medierea muncii si medierea conflictelor de munca au domenii distincte de aplicare. Pe cand medierea muncii este in fapt o intermediere intre angajati si angajatori in scopul angajarii si contractarii de locuri de munca, cat mai profitabile pentru ambii, medierea conflictelor/litigiilor de munca priveste raporturi deja existente intre partile contractului de munca, angajat si angajator, raporturi din care se iveste la un moment dat o neintelegere, un conflict, un litigiu.

Medierea muncii priveste serviciile de munca, oferta si cererea acestora, in vederea stabilirii unui raport de munca, pe cand medierea conflictelor de munca priveste solutionarea pe cale amiabila, printr-un acord comun intre angajat si angajator, a conflictului de munca ivit intre acestia, in baza raportului de munca deja existent in baza Contractului Individual de munca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>